Farmàcia Judith Recasens | Consells per mantenir fort el sistema immunitari dels més menuts.
16975
post-template-default,single,single-post,postid-16975,single-format-standard,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Consells per mantenir fort el sistema immunitari dels més menuts.

El sistema immunitari d’un nen no és tan fort com el d’un adult. El d’un nadó quan neix és immadur, i a mesura que creix el seu nivell d’immunitat va augmentant fins a aconseguir la maduresa, en la preadolescència.

Durant els primers dies i mesos de vida, les cèl·lules del sistema immunitari i les molècules que lluiten contra la infecció, conegudes com a anticossos, són les que passen de la mare al nadó a través de la llet materna. Aquesta és una de les moltes raons per les que sempre que sigui possible és important donar pit.

A mesura que el nen creix incrementa la seva exposició a amenaces, però encara que ens preocupi veure el nostre infant amb un refredat, el nas tapat i amb febre, es tracta d’un mecanisme natural que està educant el seu sistema immunitari, en un procés d’aprenentatge que durarà anys.

El sistema immunitari està format per òrgans, teixits, cèl·lules i proteïnes i el seu principal paper és detectar i eliminar substàncies estranyes que hagin pogut entrar al cos.

En els infants la funció immunològica funciona de la mateixa manera que en els adults. Malgrat tot, al tractar-se d’un sistema immunitari immadur, necessita una mica més de temps per identificar els virus i la infecció. Així doncs, la falta d’experiència és el motiu principal que fa que els petits siguin més propensos a les infeccions. Amb l’edat i el temps el cos reconeix més i més virus i el sistema immunitari comença a treballar millor.

 

Mantenir el sistema immunitari en equilibri:

Hi ha alguns consells fàcils d’aplicar per mantenir equilibrat el sistema immunitari dels mes petits :

  1. Assegurar un descans complet. Anar aviat a dormir és essencial per a un correcte creixement, sobretot si l’endemà hi ha escola. Els nens necessiten descansar entre 10 i 14 hores diàries, depenent de l’edat. L’habitació ha d’estar fosca i airejada i, evidentment, allunyada d’estímuls com ordinadors, mòbils i tabletes.
  2. El contacte amb l’aire lliure. La natura és el nostre millor remei. Deixar que les nenes i nens gaudeixin a l’aire lliure, corrin, vagin amb bicicleta, explorin, descobreixin… és excel·lent per al sistema immunitari.
  3. Divertir-se amb ells. Sovint, educar un fill implica viure moments molt estressants i esgotadors. Cal intentar evitar transmetre el nostre estrès als infants i intentar tenir i compartir amb ells moments de distensió, d’alegria i esbarjo que compensin els de més tensió.
  4. Calen rutines. Els infants necessiten un entorn estable i rutines familiars amb horaris. Tot això contribueix a la seva seguretat emocional. Els horaris són importants tant en el menjar, com en el dormir, deures, lleure…
  5. Crear un entorn saludable. Lliure de fums, sorolls excessius, ambients carregats, caòtics.. un ambient endreçat i tranquil ajuda a la tranquil·litat de l’infant.
  6. Evitar l’ús indiscriminat d’antibiòtics. Els antibiòtics, a part de curar infeccions, desequilibren notablement la flora intestinal, perjudicant de retruc el sistema immunitari. Els antibiòtics malgrat la seva evident utilitat s’han de prendre amb precaució perquè poden generar resistències .

 

Aliments que enforteixen el sistema immunitari dels nens:

Es increïble descobrir la importància de la fruita i la verdura per al sistema immunitari. Aliments com el bròquil, la pastanaga, les maduixes i les taronges contenen molta vitamina C i d’altres vitamines i minerals importants. També son tradicionalment conegudes per millorar el sistema immunitari les nous (molt útils perquè contenen àcids grassos omega 3 i ajuden a combatre d’altres malalties). Les carns magres contenen zinc, que a part d’afavorir la protecció del sistema immunològic també ajuden a enfortir els globus blancs.

D’altra banda, la meitat de les cèl·lules del sistema immunitari es troben a l’intestí. Els probiotics, així com l’àcid làctic dels aliments fermentats com els iogurts, han demostrat enfortir el sistema immunitari.

 

Complements a base de plantes fresques per a nens:

Per proporcionar al sistema immunitari dels més petits una dosi extra de recolzament es pot optar per alguns complements a base de planta fresca.

L’extracte de Equinacea púrpurea fresca s’ha utilitzat tradicionalment per mantenir el sistema immunitari en òptimes condicions.

La vitamina C també contribueix a una bona funció immunològica . Si es considera que el nen no n’ingereix suficient en la seva dieta, es poden prendre complements de vitamina C d’origen natural.